استاد قسمت خانی

1,271

استاد قسمت خانی ، راوی بی بدیل اندوه و شادمانی سه نسل از مردم تالش است . پیران کهن سال ، قسمت نوجوان را با صدای به یاد ماندنی اش ، هنوز در خاطر دارند …

 

 

موسیقی و آواهای محلی هر قوم در ارتباط با آیین ها و خاطرات آن پدید می آید ؛ از این رو ، روایتی از غم ها ، شادی ها ، دلاوری ها و آیین های مختلف سرزمین تالش را می توان در موسیقی این ناحیه متجلی دید ؛ موسیقی ای که از سالیان دور ، به واسطه ی راویان صادق و دل داده ، سینه به سینه به نسل امروز رسیده است .

بدون شک برجسته ترین راوی موسیقی بومی تالش « قسمت خانی » است که آوازه ی هنر  از جان برآمده اش از دیر باز به گوش می رسد و مشتاقان این بخش از موسیقی را با آوازهای اصیل خود به شگفتی وا می دارد .

استاد قسمت خانی ، راوی بی بدیل اندوه و شادمانی سه نسل از مردم تالش است . پیران کهن سال ، قسمت نوجوان را با صدای به یاد ماندنی اش ، هنوز در خاطر دارند و جوانان شیفته ی موسیقی و فرهنگ تالش نیز ، با افتخار ، در شادمانی های شان خواهان یادگاری از استاد خانی اند ، چرا که صدای جاودانه اش ، رشته ای است که هویت قوم تالش را از گذشته تا حال پیوند داده است . این راوی صمیمی تالش ، در سال ۱۳۸۳ در جمع ۳۶ استاد برتر موسیقی نواحی ایران در کرمان درخشید  و درسال ۱۳۸۵ در جشنواره ی موسیقی فجر حضور  یافت  و سپس در جشنواره ی « آواهای روحانی زمین » در کشور فرانسه شرکت نمود و اجراهای وی با استقبال رو به رو شد . استاد خانی در سال۱۳۹۰در جشنواره ی بزرگ فرهنگ ایران در « مینسک » ( پایتخت کشور بلاروس ) به عنوان پیر پیش کسوت ، انتخاب و تجلیل  شد .

صدای قسمت خانی از طریق آثار بازمانده از او ، در خانه ی خاطرات قوم تالش جاودانه خواهد ماند .

استاد قسمت خانی

برچسب ها

سایر آهنگهای

دیدگاه ها

تلگرام ساز تالشیاینستاگرام ساز تالشی